zondag 29 januari 2012

Gedoopt!

Zoals ik al eerder kort aanstipte, is Casper afgelopen zondag gedoopt. Zowel Manlief als ik zijn beiden met het katholieke geloof opgevoed (de een wat meer dan de ander, dat wel) en we zijn ook in de kerk getrouwd. Een logisch (maar niet vanzelfsprekend!) gevolg is dat we Casper afgelopen zondag hebben laten dopen. Hoewel ik 'verknocht' ben aan bepaalde tradities en gebruiken in de katholieke kerk en ik het daarom 'logisch' (maar ook weer niet vanzelfsprekend) vind om dit ook aan mijn kind mee te geven, hoop ik dat onze jongen later vooral open en onbevooroordeeld naar alle godsdiensten zal kijken en geloven/levensbeschouwing in het algemeen. We zullen hem bijbrengen wat wij waardevol vinden en hoe wij ons geloof beleven maar ook dat er mensen zijn die anders denken. Uiteindelijk is het aan hem zelf om daarin keuzes te maken en een eigen weg te zoeken. Het dopen is vooral om hem in een bepaalde traditie te 'zetten' en hem in de bijbehorende gemeenschap op te laten nemen. Ik hoop vooral dat hij zich in zijn leven gedragen en getroost mag weten in goede en slechte tijden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten