maandag 7 november 2011

Tradities

Gisteren hadden wij kraamvisite uit Twente. Op een gegeven moment kwam het gesprek op de versiering die wij nog steeds buiten hebben hangen om te vieren dat wij een prachtige zoon hebben gekregen. Twente vond dat dit er al wel errug lang hing. "Bij ons moet het binnen één a twee weken wel weg zijn". Nu ben ik zelf een geboren en getogen oosterling (ik ben pas op mijn 27e jaar de grens naar het westen des lands overgestoken) dus ik weet wel wel het een en ander over tradities daar. En die verschillen nogal van de tradities hier. Ten eerste het soort versiering; hier in Utrecht zie je vooral de versieringen die bij de Prenatal te koop zijn; een slinger met vlaggetjes, een echte geboortevlag en de beroemde ooievaar die door het raam naar binnen vliegt (die heb ik overigens ook in het oosten wel gezien). Onze versiering ziet er ook zo uit en natuurlijk allemaal in het blauw (behalve de ooievaar, die heeft zijn eigen kleuren gehouden).

Hoewel deze foto niet  bij ons is gemaakt, hebben wij wel zo'n ooievaar

In het oosten is het gebruikelijk dat er een HELE GROTE ooievaar in de tuin wordt gezet (meestal van hout) en dat er vanaf deze ooievaar een waslijn met babywas richting de dakgoot of de dichtstbijzijnde boom loopt. Deze was bestaat uit oude babykleertjes of luiers of een combinatie hiervan. Vraag me niet waarom ze dit doen. Het zal een reden hebben maar die weet ik even niet. Is het hier het gebruik dat de nieuwbakken ouders zelf de versiering verzorgen, in het oosten wordt dit gedaan door familie, vrienden of buren (of door allemaal. Kijk niet gek op dat er meerdere ooievaars en meerdere waslijnen door de tuin lopen, een waar oerwoud!). En die mensen verwachten allemaal een borrel als de was eenmaal opgehangen is. Jaja, pimpelen kunnen ze daar ook heel goed! :-) En is het in het oosten gebruik dat de was daar binnen twee weken binnen is gehaald, hier in Utrecht kan de versiering lang blijven hangen (zoals het bij ons nog steeds hangt na tweeënhalve maand!).
Eerlijk gezegd dat ik graag zo'n megaooievaar met was in de tuin in de was gehad al was het maar omdat dat de traditie is waarmee ik ben opgegroeid. Maar ik was en ben ook heel blij met de versieringen die Manlief in alle drukte van de dagen na de geboorte had gekocht en opgehangen!

Helaas heb ik geen foto kunnen vinden met de oosterse manier van versieren. En dat terwijl er heel veel foto's van ooievaars op internet staan. Ik vond wel een andere afbeelding. Heel flauw maar daarom ook leuk;

1 opmerking:

  1. Leuk die tradities die er overal zijn, zeker in zo'n klein landje als Nederland....

    BeantwoordenVerwijderen