vrijdag 11 november 2011

Sint Maarten

Vandaag is het 11-11-11; gekker dan gek kun je het in je leven niet krijgen (of je moet tot de gelukkigen behoren die heel oud worden en deze datum twee keer meemaken). De Carnaval begint maar hier in Utrecht is het een andere belangrijke dag: Sint Maarten! Ik weet niet precies waar in Nederland Sint Maarten wel en niet gevierd wordt maar in onze stad is het erg belangrijk aangezien de heilige Martinus de schutspatroon van Utrecht is. Dan kun je zijn naamdag natuurlijk niet overslaan! Ik ben zelf niet opgegroeid met dit feest dus toen ik de grens naar Utrecht overstak was dit nieuw voor mij. Wel van gehoord natuurlijk maar dat er daadwerkelijk kinderen met lampionnen voor de deur staan die een liedje zingen en daarna hun snoeptas wagenwijd openen om 'te vangen' was even wennen.



Inmiddels is die gewenning voorbij en vind ik het erg leuk. Dus de bak met snoep staat klaar en de lantaarn brandt (in onze wijk is dat een teken dat de kinderen welkom zijn om aan te bellen). Laat de kids maar komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten