maandag 28 november 2011

Grijpen en gymmen

Casper is zijn eigen lichaam aan het ontdekken en dat uit zich momenteel in grijpen en gymmen.
Dat gymmen lijkt nog het meest op droogzwemmen. Hoe bloter hij is hoe harder hij zwemt. Vooral als hij 's ochtends op de commode ligt, spartelt hij er op los. Benen en armen gaan alle kanten uit en ik een mum van tijd ligt hij een halve meter hoger dan ik hem heb neergelegd (zwaar overdreven natuurlijk, zo groot is de commode geen eens maar je moet wat om het verhaal smeuig te maken (-: ) Vooral leuk is het gezicht dat hij er bij trekt. Vol concentratie wordt er bewogen en tegelijkertijd zie je de verbazing op zijn gezicht; 'ik doe dit zelf en het is leuk!'. Ook in de box wordt er flink bewogen maar je merkt dat hij daar wat meer wordt belemmerd door de kleding die hij draagt. Wel zie je in de box heel goed het andere deel van zijn ontwikkeling; het grijpen. Een aantal weken geleden blogte ik al dat hij iets wat ik hem in de hand stopte, vast hield. Inmiddels pakt hij een voorwerp zelf beet als ik het vlak bij zijn hand houd. De babygym die in de box hangt, is daarom een leuk speelobject. Dit hangt recht voor zijn neus en alles is goed vast te grijpen. Ook zaken die in zijn 'grijpstraal' liggen pakt bij makkelijk vast maar dat is echt nog op gevoel. Hij is nog niet in de fase dat hij bewust naar een voorwerp kijkt en bewust dat voorwerp pakt. Als ik bijvoorbeeld een rammelaar voor zijn neus houdt dan weet hij niet zo goed wat te doen. Je ziet wel dat hij met de armen zwaait en grijpbewegingen maakt maar de coordinatie is nog niet goed. Maar de ontwikkeling is er absoluut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten