zaterdag 31 december 2011

Rare weken

Het waren en zijn rare feestdagen voor ons.
Twee dagen voor kerst is Casper's opa (mijn schoonvader) overleden. Hij was al een tijdje ziek en we wisten dat zijn einde naderde maar dat het zo snel zou gaan, heeft iedereen verrast. Het is een verdrietige periode maar we zijn ook opgelucht dat hij geen zwaar en lang ziekbed heeft gehad.
We hadden ons Casper's eerste kerst iets anders voorgesteld....... Gelukkig is hij nog klein en onwetend en krijgt hij nog niets mee van alles wat er wel en niet gebeurt. Het is vooral dat wíj het hem anders hadden gegund en dat wij het liever anders hadden gezien. Ondanks alles zijn we eerste kerstdag nog wel bij mijn familie in het oosten den lands geweest en hebben daar nog wat kerst gevierd. Gelukkig was dat tussen alle geregel nog wel mogelijk. Even afleiding! Vooral Manlief was veel op pad om samen met zijn broer van alles te regelen.
En Casper; zijn leventje kabbelt gewoon verder, of hij nou thuis of bij oma in bed ligt en of hij thuis in de box ligt of bij oma op het speelkleed. Gelukkig dat hij zo makkelijk is!
Op de ochtend van zijn opa's overlijden waren we nog met hem bij het CB. Alles gaat prima alleen is hij wat aan de 'slanke' kant. Hoewel hij een paar fikse bovenbenen heeft en niet echt mager is, zit hij wel 'onder de lijn' als het gaat om zijn gewicht. Iets wat mij geen zorgen baart maar waar het CB wel erg op gespitst is. Gelukkig is hij verder prima in orde en ontwikkelt hij zich goed. Geen reden tot zorg dus, ook niet bij het CB. Hij kreeg ook zijn (voorlopig laatste) inentingen. Ik had de indruk dat dit de eerste keer was dat hij zich daar echt bewust van was. Hij verstijfde helemaal toen de prikken er in gingen en was ongelooflijk verdrietig daarna. Hij heeft hartverscheurend gehuild. Zo hadden we hem nog nooit gehoord! Gelukkig was het snel over en heeft hij daarna nergens meer last van gehad. Inmiddels heeft hij ook zijn eerste fruit en groente achter de kiezen. Daar mochten we mee gaan experimenteren. Dat lieten we ons geen tweede keer zeggen.... Inmiddels heeft hij banaan, wortel en peer gehad en dat ging er allebei goed in. De eerste happen zijn wat onwerkelijk, je ziet dat hij moet wennen aan de smaak. De techniek van het happen en slikken is ook nog even wennen maar krijgt hij snel onder de knie.
Verder gaat zijn ontwikkeling ook in razend tempo verder. Hij ligt graag op zijn buik en probeert dan uit alle macht om te draaien. En dat is hem warempel ook een keer gelukt. Toen wij even niet naar hem keken, lag hij ineens op zijn rug. We hebben de eerste keer dus niet bewust gezien. Helaas..... Verder probeert hij soms ook vanuit rugligging op zijn buik te rollen. Verder dan zijn zij komt hij nog niet maar dat zal niet lang meer duren. Verder grijpt hij alles wat los en vast zit beet en stopt hij nog steeds alles in zijn mond. De babygym wordt inmiddels ook gebruikt voor het trainen van zijn benen. Het zal dan ook niet meer lang duren voordat Casper zijn tenen in zijn mond gaat stoppen. Ook wordt hij minder verlegen, lacht snel naar iedereen. Hij lacht ook naar zichzelf in de spiegel. Ik vraag me af of hij dan daadwerkelijk naar zichzelf kijkt of lacht omdat hij mij ziet. Ik zou het niet weten.....

Tijdens die rare weken is er ook twee keer een  'vreemde' oppas geweest. Eén keer een nichtje van mij toen we naar het ziekenhuis moesten en op de dag van de uitvaart een ander nichtje (allebei goede ervaring met eigen/andere baby's). Beide keren ging het prima. Een prettig idee. Zeker omdat er een ander groot moment aan komt; komende week gaat Casper voor het eerst naar het kinderdagverblijf! Daarover later meer......
Zelf ga ik me langzaam maar eens geestelijk voorbereiden op het feit dat ik over een dikke twee weken weer aan het werk ga. Ik heb er enorm veel zin in om weer naar mijn collega's en studenten te gaan maar het zal ook wennen zijn. Ook daarover later veel meer....

Eerst goed 2012 inkomen. Manlief en ik hebben al tegen elkaar gezegd dat we om 00.30 uur in bed willen liggen. We zijn allebei erg moe van alle emoties en drukte van de afgelopen weken.

Voor iedereen een gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten