woensdag 14 maart 2012

Staafmixer, ijsblokjesvorm en tupperware

Aangezien Casper inmiddels de zes maanden ruim gepasseerd is, mag hij nu écht eten. Nu wil ik niet zeggen dat borst- en/of flesvoeding geen echt eten zijn. Kinderen groeien er flink op. Maar met echt eten bedoel ik voedsel dat wij ook eten. Wel met de nodige beperkingen natuurlijk. Maar toch; langzamerhand gaat Casper naar een dag met drie maaltijden en enkele tussendoortjes. Hij krijgt nog steeds de fles maar 's ochtends krijgt hij fruit, tussen de middag mag hij brood en 's avonds krijgt hij een warme maaltijd.Fruit en brood vind ik geen probleem. Dat maak je snel en ter plekke klaar. De avondmaaltijd is een ander verhaal. Hij mag nog geen zout en ook (te veel) kruiden zijn nog taboe. Dat betekent dat hij niet maar zo met onze pot kan en mag mee-eten. Dat vraagt om een alternatief. Er zijn verschillende mogelijkheden. Als eerste natuurlijk de potjes. Die wil ik graag zoveel mogelijk buiten de deur houden. Ik ben niet anti hoor. Maar ik eet het liefst vers dus dat gun ik Casper ook. Voor op vakantie of als we elders zijn, gebruiken we potjes.
Je kunt natuurlijk ook elke avond een tweede, kleine maaltijd koken. Dat is echter niet ideaal. Casper eet nog zo weinig dat het apart koken weinig zin heeft. De hoeveelheden zijn te klein. Verder zijn er ook nog de 'apparaten'.  Mijn zwager en schoonzus hebben een prachtige stoomkoker en blender in één. Die stoomt eerst het eten en daarna kan hetzelfde apparaat ook gelijk de boel fijn snijden en je bent klaar. Gezond, makkelijk en heel vers. Het leek me ideaal. Alleen vind ik dat apparaat vreselijk duur!! Nu heb ik alles voor Casper over maar dit vond ik te gortig. Zelfs op Marktplaats waren ze nog aan de dure kant. Dus uiteindelijk heb ik gekozen voor de staafmixer - ijsblokjesvorm en tupperware-optie. In gewoon Nederlands; ik kook grote hoeveelheden, pureer dit, laat het opvriezen in een ijsblokjesvorm en bewaar de groente, vlees, vis, rijst, aardappel of pastablokjes in plastic doosjes in de vriezer. Zo kunnen we elke dag een menu voor Casper samenstellen.



Ik probeer steeds nieuwe, verschillende groenten en ook met vlees en vis probeer ik te variëren. Het bevalt prima! Met het stoom-blender-apparaat in mijn achterhoofd twijfelde ik nog wel even over de versheid van deze optie (in de vriezer gaan er toch wat vitaminen verloren). Maar toen vertelde mijn achternichtje dat zij het ook zo doet. En zij is verpleegkundige op het consultatiebureau. Dus.....het zit wel goed (-;

1 opmerking:

  1. Zo doen wij het ook! Of eigenlijk, deden, want onze jongste spruit wil vooral zelluf doen en eet dus al best vaak gewoon met ons mee.
    Smakelijk eten, Casper!

    BeantwoordenVerwijderen