maandag 5 maart 2012

Sport

Ik ben geen sportfanaat. Niet actief en ook niet passief. Vooral dat laatste is soms best lastig aangezien Manlief wel enorm houdt van kijken naar sport. Uiteraard voetbal (wat hij ook actief beoefent) maar eigenlijk kijkt hij naar alle sporten, in ieder geval als er niets anders bijzonders op TV is*. Hij weet dan ook van bijna alle sporten de spelregels. Zelfs van cricket en swirling..... Ik leer er veel van.
Zelf sporten is ook niet mijn grote hobby. Ik ken mensen die al jaren volleyballen, voetballen, tennissen of hardlopen. Ze zitten in een vast ritme, genieten ervan en maker er echt tijd voor vrij. Toen ik op mijn twintigste stopte met badminton (wat ik ook meer deed voor de gezelligheid dan dat ik het echt leuk vond) heb ik nooit meer vastigheid gehad op sportgebied. Af en toe begon ik weer enthousiast te zwemmen of te hardlopen met het voornemen om het nu echt vol te houden. Maar dat was altijd van korte duur. Het is gewoon niet mijn hobby.

Maar nu vind ik het écht nodig. Sinds mijn zwangerschap is mijn conditie achteruit gehold. Dit komt omdat ik nog steeds last heb man rug maar ook door de verhuizing van mijn werk van Utrecht naar Amersfoort. Ging ik eerst 4 dagen in de week op de fiets naar mijn werk (50 minuten per dag op de fiets!), nu zit ik drie dagen in de week in de auto (meestal met drop of ander lekkers onder handbereik). Ik hoef niet uit te leggen wat dat betekent voor mijn conditie. En die rug hè, dat is ook niet leuk. Maar ik merk nu juist wel dat bewegen daar goed voor is. Dus nu heb ik echt een stok achter de deur om te sporten, namelijk minder rugpijn. Een tijd terug heb ik 10 lessen Mom in balance gevolgd. Daarna moest ik zelf weer aan de slag. Aangezien ik zwemmen nog wel aardig vind en dit niet zo belastend is voor mijn lichaam, probeer ik tegenwoordig 1 a 2 keer per week te zwemmen om mijn conditie weer op pijl te krijgen. Daarnaast  ben ik via mijn fysiotherapeut in contact gekomen met pilates. Ik merk dat mijn rug het goed doet op de bijbehorende oefeningen. En nu de fysio afgelopen is, wil ik me maar eens aansluiten bij een pilatesgroep om de oefeningen wat meer onder de knie te krijgen. Niet al te lang, want ik ben niet zo van de clubjes...... Als ik de oefeningen onder de knie heb, ga ik zelf wel verder! Maar ik merk dat ik er toch wel plezier in heb. Misschien wordt het nog wel eens wat!
* Nu vind ik het helemaal geen probleem dat hij naar sport op TV kijkt. Ik pak een boek of anders ga ik wat anders doen. Maar wat ik wel hoogst irritant vind, zijn alle praatprogramma's over sport. Sport op TV is prima, maar de zendtijd die het in beslag neemt, wordt met de helft minder als alle voor-, na- en tussenbeschouwingen worden afgeschaft en praatprogramma's zoals VI worden geschrapt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten