vrijdag 6 januari 2012

Koning Casper

We hebben het kerststalletje maar laten staan toen we gisteren de kerstboom opruimden. Het is vandaag Driekoningen en met een kind dat de naam heeft van één van die koningen moet je daar natuurlijk wel wat extra aandacht aan besteden.
Uiteraard ben ik me ook maar even wat verder gaan verdiepen in die drie heren uit het oosten. Met een studieachtergrond in de religiewetenschappen wist ik er al wel het een en ander van af maar ik ben ook nog wat nieuwe dingen tegen gekomen. Best boeiend allemaal maar het ging mij toch vooral om koning Caspar. Waar kwam hij vandaan, welke kleur heeft ie en welk geschenk bracht jij mee voor het kindeke Jezus? Per slot van rekening moet ik hem over een paar jaar toch kunnen aanwijzen in de kerststal!
En dit is 'm dan. Hoogstpersoonlijk uit onze eigen kerststal weggeplukt;


Caspar kwam uit Saba (het huidige Ethiopië) was ten tijde van zijn bezoek aan Jezus rond de 20 jaar en had een baard. Zijn huidskleur was zwart. Hij nam wierook mee voor het kindeke Jezus
(de religiewetenschapper in mij vraag zich wel af of deze beschrijving is afgeleid van hoe de drie koningen werden afgebeeld of eruit zagen in de stalletjes of dat de afbeeldingen zijn afgeleid van 'echte' beschrijvingen van de drie koningen. Maar hier zal ik mijn zoon voorlopig nog maar niet mee kwellen)Overigens gaan we over een paar jaar een bezoekje brengen aan de Dom van Keulen. Daar worden de overblijfselen van de drie koningen bewaard. Zeggen ze....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten