vrijdag 13 januari 2012

Au!

Bijna wilde ik de vlag al uithangen.
Bijna wilde ik de vlag uithangen om te vieren dat mijn lijf de borstvoedingsperiode ongeschonden door is gekomen.
Helaas blijft de vlag binnen.
Gisterochtend zat  ik bij de huisarts met een pijnlijke plek in mijn borst, een nog pijnlijker tepel, een grote rode vlek op mijn borst en verhoging (38 graden).
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik 1) al eerder zo'n pijnlijke plek in de borst had en 2) dat mijn tepel eigenlijk al 2 weken pijn doet. Maar beide klachten heb ik niet serieus genomen. Vooral omdat de pijnlijke plek vaak na een dag alweer verdwenen was en deze nooit met verhoging gepaard ging. En die zere tepel? Tja, ik vermoedde dat het er een beetje bij hoorde en dat die tepel zo op het eind van de borstvoedingsperiode wel een beetje op zijn/haar (?) einde was en graag rust wilde...... (ik hoor de borstvoedingsbrigade al roepen op de achtergrond; "Borstvoeding die goed gegeven wordt, doet nooit pijn!!!". Jajaja, 't zal allemaal wel). Ik vond het in ieder geval niet nodig om er mee naar de dokter te gaan, mede omdat ik, nu ik komende week weer ga werken, de borstvoeding toch langzaam wil gaan afbouwen.
Maar goed, toen was daar gisteren de combinatie van een pijnlijke rode vlek, een zere tepel en de verhoging en toen zat ik toch zo maar tegenover de huisarts. Ik vreesde het ergste; een borstontsteking. En altijd als ik het woord borstontsteking hoor, moet ik denken aan vriendin T. Geveld door twee borstontstekingen achter elkaar, sprak zij een aantal jaren geleden de legendarische woorden; 'Doe mij maar een bevalling'. Met andere woorden; zo'n ontsteking is zo pijnlijk, daar kan geen bevalling tegen op. Voldoende reden om zo'n ontsteking te vrezen.
Maar nee, ik heb geen borstontsteking. Hoewel de verschijnselen behoorlijk in de buurt komen, is het een andere kwaal; een schimmelinfectie aan de tepel. Ik had nog nooit gehoord dat je een schimmelinfectie aan de tepel kunt hebben maar het bestaat dus. Oplossing; een tubetje crème om de infectie tegen te gaan. Twee keer daags aanbrengen en over een tijdje moet het over zijn. Zo simpel.
Nu, 24 uur later, heb ik nog steeds een pijnlijke rode borst en een pijnlijke tepel. Geen verhoging meer. Maar helemaal vertrouwen doe ik het nog niet. Uiteraard heb ik zelf voor huisarts gespeeld en al even gegoogeld hoe dat zit met die infecties. De huisarts had gelijk (-: Plotseling zere tepels komen vaak door een schimmelinfectie. En hoewel ik mijn huisarts echt wel vertrouw, vertrouw ik die pijnlijke, rode vlek niet. Want wat heeft die dan met schimmelinfectie te maken?
Wordt vervolgd.........

1 opmerking:

  1. Is de rode vlek ook hard? Een borstontsteking is het gevolg van een verstopt melkkanaal en door de verstopping ontstaat echt een harde bobbel. Alsof er een knikker of een harde schijf in je borst zit. Als die er niet zit, zou het toch ook door de schimmel kunnen komen.
    Je weet, van borstontsteking heb ik verstand... :( Van schimmels gelukkig niet. Wees vooral alert en voorzichtig nu je gaat afbouwen. Dan zitten je borsten even heel vol en ontstaat er makkelijk zo'n verstopping.
    Overigens heb ik duizend keer liever een borstontsteking dan een bevalling.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen