zaterdag 29 oktober 2011

Ecologische voetafdruk

Ik gun het Casper om op te groeien op een mooie en gezonde aardbol.
Nu vond ik het welzijn van onze planeet Aarde altijd al belangrijk maar als je een nieuw wezentje op de wereld zet dat langer meegaat dan jij (dat hoop ik in ieder geval!!), ga je toch wat verder in de toekomst kijken. Ik vraag me dan ook regelmatig af wat wij thuis kunnen doen om wat duurzamer te leven. Dat deed ik voor de geboorte van Casper ook al maar aangezien hij de ecologische voetafdruk van ons huishouden behoorlijk wat groter heeft gemaakt (zie http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/voetafdruk/) is het tijd voor herbezinning. Dus vanochtend eerst maar eens de test gedaan op hiervoor genoemde website. Onze voetafdruk komt overeen met dat van een gemiddelde Nederlander. Gatver wat saai.....we zijn al zo gemiddeld en dat dit er ook nog bij (-: Aan de andere kant heel prettig dat we niet 'erger' zijn dan de rest maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarom ben ik een aantal gewoonten in ons huishouden is onder de loep gaan nemen (overigens met dank aan een aantal ideeën die ik van anderen opdeed).
Als eerste zijn Manlief en ik minder handdoeken gaan gebruiken. We waren zo gewend om bij elke douchebeurt een schone handdoek te pakken maar dat is totaal niet nodig. Je bent immers al schoon en een handdoek maakt je alleen maar droog. Die kan dus best nog een keer gebruikt worden.
Hetzelfde geldt voor hydrofielluiers van Casper. De kraamhulp 'leerde' ons hoe je een kind het best kunt badderen en daarbij gebruikte zij per badderbeurt 2 hydrofielluiers. Die gebruik ik nog steeds maar ik gooi er slechts één in de was. De ander gebruik ik de volgende dag weer opnieuw. Ze worden namelijk niet beiden even vies (overigens gaat Casper niet elke dag in bad, een wasbeurt met een teiltje water voldoet ook heel goed. Is tegelijk ook beter voor mijn rug).
Daarnaast ben ik ook veel minder de wasdroger gaan gebruiken. Die gebruikten wij standaard voor handdoeken, thee- en keukendoeken, poetsdoeken en beddengoed, ook met mooi weer. Inmiddels hang ik alles gewoon op een droogrek (is wel wat meer werk maar vooruit) en zet ik deze bij mooi weer buiten. Als het slecht weer is, zet ik de wasdroger nog wel aan. Dekbedovertrekken hang ik tegenwoordig over het traphek te drogen. Daar passen ze prima en bijkomend voordeel is ook nog dat ze dan minder in de kreukels zitten en niet meer gestreken hoeven te worden.
Ik klink als een echte huisvrouw, vreselijk........
In ieder geval valt alleen al met de was behoorlijk wat energie te besparen. Door het gebruik van minder handdoeken en luiers draait de machine minder vaak. Door de boel op te hangen, draait de droger minder en daardoor heb je ook minder strijkwerk. Het enige dat ik weiger te doen is op lagere temperaturen wassen. Ik geloof daar namelijk niet in. Mijn was wordt gewoon minder schoon en geloof me; Casper kan behoorlijke vieze vlekken produceren. Mijn handdoekenwas draai ik gewoon op 60 graden, donkere kleding op 40 en fijne was op 30 graden. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat, op hoe lagere temperatuur je met een wasmiddel kunt wassen, hoe smeriger het wasmiddel is (vol met chemische troep, bedoel ik daar mee). Laatst is er tijdens een wasbeurt een wasbol met (gewone) waspoeder blijven 'hangen' (de poeder is op één plek blijven zitten in plaats van zich door te trommel te verspreiden). Gevolg; een enorme vlek op een net nieuw dekbedovertrek. Het duurde even voordat ik doorhad dat het helemaal uitgebeten was door het bleekmiddel dat in het wasmiddel zit. Vieze troep is het!

Ik wil echt niet beweren dat wij hiermee al volledig milieubewust leven hoor. Er branden soms onnodig veel lampen, batterijen zitten te lang in de opladers, mobieltjes hangen te lang aan de oplader, Manlief poetst regelmatig zijn tanden onder de douche (zonde van het water waar je niets mee doet, alleen onder staat, HINT!), ik gebruik soms teveel water om een waterkoker te vullen, de vaatwasser kan op een lagere temperatuur en heel belangrijk; er moet nodig een monteur naar ons vloerverwarmingssysteem komen kijken. De motor daarvan slaat vaak niet af waardoor het onbedoeld veel te warm is.Werk aan de winkel dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten