vrijdag 21 oktober 2011

Casper en het vriendelijke spookje

Sinds de geboorte van Casper kregen/krijgen wij vaak de vraag waarom we juist voor deze naam hebben gekozen. Bij het horen van die vraag moet ik altijd aan mijn moeder denken. Zijn schreef als antwoord op deze vraag in "Het grote boek van Ikke" (voor velen vast wel bekend, je kreeg (en krijgt het nog steeds) cadeau als je bij de Rabobank een spaarrekening opende); omdat je ouders Margriet zo'n mooie naam vonden. Tja....dat snap ik. Je geeft je kind per slot van rekening geen lelijke naam! Maar waarom vonden ze de naam Margriet dan zo mooi? Gelukkig heb ik daar wel mondeling antwoord op gekregen. Ze vonden het een vrólijke naam. Kijk, dan weten we al veel meer. Ik heb me overigens eens laten vertellen dat dat vrolijke zelfs door wetenschappelijke onderzoek is bewezen. Veel mensen schijnen namen met twee lettergrepen en een combinatie van een a/ie of ij-klank mooi te vinden; Marieke, Martijn, Marijn en dus ook Margriet. Mijn ouders hadden het dus bij het rechte eind :-) (hoewel dat natuurlijk altijd persoonlijk blijft).
Maar nu terug naar de naam Casper. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we het zowel een stoere als een lieve naam vonden. Het doet mij wel een beetje aan een dappere ridder denken. Dat is het stoere deel. Wat betreft het lieve deel; het deed ons ook denken aan Casper het vriendelijke spookje. Een hele oude tekenfilm. Geen moderne computeranimatie maar nog met de hand getekend. Vooral omdat het om een vriendelijk spookje gaat, gaf de doorslag....


Heel blij was ik dus ook toen ik een week geleden een DVD in de winkel vond met daarop vier originele tekenfilmpjes van Casper. De DVD was snel gekocht! Eenmaal thuis installeerden Manlief en ik ons voor de tv en vol verwachting keken we naar de tekenfilmpjes (dit nadat we met stijgende verbazing de toelichting op het hoesje hadden gelezen. Deze verging van de spelfouten). Het was immers al lang geleden en we konden ons echt niet meer herinneren wat spookje Casper zoal meemaakte.
Conclusie; het duurt nog heel wat jaartjes voordat wij ons eigen kleine spookje oud genoeg vinden om naar deze DVD te kijken. Wat een drama's zeg. Casper is eenzaam, ongelukkig, depressief, verliest bijna al zijn vriendjes, wordt verstoten door zijn medespookjes en als klap op de vuurpijl wil hij in één van de filmpjes een einde aan zijn leven maken door op de spoorbaan te gaan liggen (hij had er zeker even niet bij nagedacht dat dat niet werkt als je een spook bent.....). Geen geschikte filmpjes dus voor onze Casper.
Gelukkig stonden er nog twee bonusfilmpjes op de DVD van Daffy Duck en Bugs Bunny. Conclusie daarvan; die ouderwetse tekenfilmpjes zijn stukken leuker dan die computeranimaties van tegenwoordig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten