woensdag 2 mei 2012

Mierenplaag

Wij worden geteisterd door een mierenplaag. Vorige week ontdekte is dat er een fikse colonne mieren vanuit een nest in de grond tegen de muur op naar de dakrand marcheert. Dag in, dag uit. Dag en nacht. Hoezo harde werkers?
 Hoewel ik totaal niets tegen mieren heb, het zijn immers onschuldige beestjes, krijg ik toch spontaan jeuk als ik zo'n zwarte streep tegen de muur op zie lopen (en ook als ik achter de computer zit en er alleen maar over nadenk, merk ik nu). Vorig jaar zomer hebben wij onze tuin opnieuw laten aanleggen en toen hebben wij de hovenier al gevraagd wat het toch zou kunnen betekenen dat een aantal  oude tegels helemaal verzakt was. Hij snapte er niets van. Nee, een nest van één of ander kon het niet zijn, dan zou hij beestjes moeten zien. Goed, dat geloof je dan maar. Maar er zit wel degelijk een nest. Want inmiddels is het riggeltje grind dat er nu, in de nieuwe aanleg, ligt ook alweer een paar centimeter verzakt. Dat, in combinatie met die colonne zwarte mieren, zegt genoeg.....Tijd voor actie dus, ook omdat die beestjes zich door de allerkleinste kiertjes naar binnen werken en ze in grote getalen onze huiskamer gingen bevolken! In eerste instantie wilde ik een duurzame oplossing dus zocht ik op internet naar milieuvriendelijke bestrijdingsmiddeltjes. Zo goot ik liters kokend water over het nest, strooide ik peper en nootmuskaat, wreef ik afwasmiddel met citroenlucht en legde ik 'stuivers'. Zonder resultaat. Toen maar wat minder charmant en duurzaam; mierenlokdoosjes. Ook geen resultaat. Toen liet ik al mijn principes varen en kocht een echte bus mierenbestrijdingsmiddel. Het hele verzakte oppervlak grind en de omgeving er om heen werd bestrooid met roze korreltjes.
Zie hier het resultaat


Schijnbaar gaan die beestjes in doodsnood een 'warm en veilig' plekje zoeken want er liggen een heleboel mierenkadavertjes langs ons kozijn in de huiskamer. Brrrr....De colonne die tegen de muur oploopt is sterk uitgedund.
Het bestrijdingsmiddel werkt dus wel!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten