woensdag 11 juli 2012

Nieuw of toch gebruikt?

Een tijdje terug schreef ik dat we een aantal nieuwe dingen voor Casper hadden gekocht, waaronder een draagzak voor op de rug,  en ik schreef tegelijkertijd ook dat ik ook op Marktplaats had rondgekeken of ik daar iets van mijn gading kon vinden maar dat ik toch voor nieuw was gegaan. Ik zit vaak in deze spagaat. Gaan we voor tweedehands of voor nieuw?
In theorie begin ik steeds meer fan te worden van tweedehands (of moet ik het modewoord vintage gebruiken?). Waarom zou je iets nieuws kopen als iemand anders het nog in goede staat heeft en er dolgraag vanaf wil? Het scheelt geld en het is duurzaam! Beiden niet onbelangrijk. Zeker als het gaat om babyspul dat maar kort wordt gebruikt, is tweedehands kopen ideaal. Maar helaas, in de praktijk ben ik veel meer van het nieuw kopen. Waarom? Heel erg simpel; het gemak! Ik vind kopen via Marktplaats zo'n gedoe. Het zoeken, het heen en weer bieden, het gemail over en weer, het kijken of het nog wel goed is, het ophalen. Het gaat veel sneller als je even naar de winkel (of nog makkelijker naar de webshop!) gaat, de boel bestelt en het thuis laat bezorgen. Het is nieuw en je weet gewoon dat het goed is (miskopen daargelaten). En toch wringt het. Waarom nieuwe dingen kopen als het met gemak tweedehands kan? Het aanbod is groot, zeker in onze woonomgeving. Je beslist zelf of je het koopt op niet en je maakt iemand blij omdat je zijn of haar overtollige spullen weghaalt.
Oplettende lezers van deze blog weten dat ik best wel eens iets van Marktplaats koop, lees deze of deze blog maar eens terug. Maar het zijn vaak kleine dingen waar je geen bult aan kunt vallen. Zo ben ik fan van slaapzakjes van het merk Isimini Deze zijn echter hartstikke duur maar op Marktplaats weet ik ze meestal wel tweedehands op de kop te tikken. Je wast ze even een keer en ze zijn klaar voor gebruik. Maar grote aankopen, daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Wie weet komt dat in de toekomst nog. De wil is er in ieder geval.
(Wat heel tegenstrijdig is, is dat ik wel een fervent verkoper ben via Marktplaats; meubels, kleding enz. alles zet ik er op. En ik heb bijna altijd alles nog verkocht!)

1 opmerking:

  1. Ik had dit kunnen schrijven... bij mij werkt het precies hetzelfde! :)

    BeantwoordenVerwijderen